Ma már marketing alatt annyi minden tevékenységet értünk, hogy a kezdő vállalkozások inkább bele sem fognak. A működő kisvállalkozások is rá-rácsodálkoznak egy-egy fogalomra és maradnak a „minek a marketing? az csak kiadás” hozzáállásnál. Utóbbi persze nem gond, csak éppen ügyfelet nem fog hozni és bevélt sem.

Ebben a gyakorlati útmutatóban összeszedtünk minden olyan eszközt és technikát, ami egy induló kisvállalkozás számára elengedhetetlen marketing szempontból.

Ha már vállalkozó vagy, de úgy érzed, hogy valahol sántít a marketing tevékenységed mert nem vagy sikeres, akkor is érdemes végid menned a listán.

Ha úgy tetszik, íme a RyckPoster 2020-as marketing útmutatója.

Kérlek fogadd el, hogy a marketing nem egy szükséges rossz és nem pénzkidobás.

Persze ha rosszul csinálod, akkor az. És kérlek azt is fogadd el, hogy tervezni kell. Egyrészt azért, mert amíg a tervező asztalon vagy addig nem buktál pénzt. Másrészt, mert a tervezés még ingyen van. A kisvállalkozás nem engedheti meg magának, hogy külön marketing tanácsadó céget fizessen, vagy csak erre felvegyen egy marketing szakembert.

Tudom, hogy cégvezetőként vagy egyéni vállalkozóként egyedül vagy és mindent magadban kell végig gondolnod: ki a célpiac, mi a termékelőny, melyik csatornát válaszd stb stb. Az elején egyszer kell jól ezt átgondolni.

Legyen egy stabil üzleti terved

Az üzleti terv lényege, hogy tisztában vagy vele, hogy

  • kinek
  • mit
  • és hogyan adsz el

Ezekre a kérdésekre kell tudnod a választ. Egyrészt azért, mert enélkül lógsz a levegőben és semerre sem fog haladni a vállalkozásod. Másrészt azért, mert minden további marketing tevékenység erre épül. Na nem eszik olyan forrón a kását!

Ilyen részletesen kell tudni válaszolni:

  • mutasd be röviden (maximum egy oldalban) vállalkozásod üzleti koncepcióját. Miért abban az ágazatban képzeled el a jövődet
  • mik a kulcsfontosságú termékeid/ szolgáltatásaid. Milyen funkcionális jellemzői vannak és ismerd a termék előnyöket a vevők szemszögéből.
  • milyen piaci igény kielégítését célzod meg? Határozd meg a célpiacodat. Milyen trendek érvényesülnek az ágazatban? Segítséget korábban itt adtunk ehhez.
  • Kik a főbb versenytársaid? Mi a terméked /szolgáltatásod helyettesítője (olyan dolog, amivel a tiédet helyettesíthetik és inkább azt veszik meg)

Nagy segítség lehet egy buyer persona megalkotása.

Ez a célközönség kitalált ügyfélkaraktere. Megalkotod tulajdonképpen az ideális vevőt: hány éves, mivel foglalkozik, mit szeret csinálni, mit olvas, melyik közösségi médiát használja. Ez a karakter segíteni fog neked, hogy pontosabban célozd a hirdetéseidet, jó csatornán kommunikálj. Ezen az angol nyelvű oldalon vezetett kérdések segítségével, pár perc alatt készen van az ügyfélkaraktered.

És még egy plussz. Legyen célod!

Egy olyan, ami a te személyes vágyad. Az amiért belevágsz a vállalkozásba. Te helyfüggetlen életmódra és rugalmas munkavégzésre vágysz, ezért indítod el az online marketing tanácsadással foglalkozó vállalkozásodat. Nézzünk egy másik példát:  Szeretnéd, hogy a benned rejlő kreatív erőt megfizessék és elindítod a webshopodat, ahol kézzel készített bőrtáskákat árulsz.

Legyen a vállalkozásodnak számszerűsíthető, mérhető, ellenőrizhető célja. Ne az, hogy kevés munkával sok pénzt akarsz keresni, hanem

  • havi értékesítési cél: eladni 50 db terméket, elkészíteni 5 weboldalt
  • fejlesztéssel kapcsolatos célkitűzések: irodát bérelni, lecserélni az eszközparkot
  • felvenni az első alkalmazottadat
  • éves árbevétel. Konkrétan! Elérni a 10 milliós árbevételt 12 hónap alatt
  • legyen víziód. Hol látod magad 5 év múlva? Ez fog motiválni a nehezebb időszakokban.

Marketing eszközök

Nem elriasztani szeretnélek, csak megmutatni, hogy egyrészt van élet a Facebook hirdetéseken túl. Másrészt, hogy mennyire összetett és egymásra épülő, ha jól csinálod akkor egymást segítő marketing eszközök közül választhatsz.

1. Legyen weboldalad.

Lerágott csontnak tűnhet, de még mindig van olyan, aki nem tartja szükségesnek a weboldalt. Fogadd el, hogy ez a vállalkozásod virtuális kirakata. Ha nincs weboldalad, nem létezel. Olvass el korábbi cikkünket a weboldal fontosságáról. Természetesen az oldal reszponzív legyen.

2. Legyél jelen közösségi média felületen

Lehetőleg azon a felületen amin a célközönséged is jelen van,  és tudsz rendszeresen posztolni. Facebook, Youtube, Instagram és LinkedIn, ami a magyar piacra ajánlott.

3. Legyél aktív tagja a közösségi médiának:

Csatlakozz releváns szakmai csoportokhoz, kövess te is influencereket, a témában gyakran előadókat. Szólj hozzá hasznosan egy -egy beszélgetéshez. Szakmai kommenteddel, amivel segíted megoldani a problémát szakértőként tünteted fel magad és sokkal bizalomgerjesztőbb.

4. Vezess üzleti blogot:

A blogolás SEO szempontból és a szakértői státusz felépítése szempontjából fontos. A tartalom, amit előállítasz legyen kulcsszóra optimalizált és releváns a fogyasztóid számára. Ezzel segíted a keresőmotorokat és előrébb kerülhetsz a Google találati listáján.

5. Építs közösséget:

Ne eladni akarj mindenáron, mert az hamar taszítani fogja a vásárlókat. Legyen követőtáborod, egy elkötelezett kis mag, aki hűen hisz a termékedben / szolgáltatásodban. Visszatérő vásárló és boldogan ajánl téged tovább.

6. Vond be a vásárlóidat a vállalkozás életébe, hozd hozzájuk közelebb a márkát:

Az emberek szeretik azt érezni, hogy ők is hozzájárultak valamivel egy nagy egészhez. Indíts szavazást arról, hogy hogy milyen témák érdeklik őket, miről olvasnának szívesen a blogodban. Milyen problémájuk van, amire egyszerűen sehol nem kapnak választ. Indíts játékot, amiben megszavaztatod az új arculati színeket, az új csomagolást.

7. Szeresd meg a videót:

Az előrejelzések azt mutatják, hogy 2020-ban is a videós tartalmak fogják a legjobb elérést produkálni. Nem kell hozzá méregdrága kamera, mikrofon ,állvány stb stb. Egyszerűen állítsd be a telefonodat és nyomd meg a REC gombot.

Hogy miről videózz:

    1. mutasd be a termékedet valós használat közben: hogyan lehet pillanatok alatt az ütve fúróddal a panel falon lyukat fúrni, milyen csendesen porszívózik a kisbaba mellett az önjáró porszívód, hogyan kell helyesen sminkelni az új vízálló alapozóddal
    2. adj szakértői tanácsokat
    3. válaszold meg a gyakran feltett kérdéseket
    4. interjúvold meg az ügyfeledet
    5. pattanj be a kocsiba és fejts ki egy témát
    6. meséld el, hogy indul a vállalkozásod

8. A kincs, amit őrizned kell:az ügyfél email címe.

Az email marketing a weboldal mellett a második kötelező elem a listában. Ha nem gyűjtöd az ügyfelek email címét és nincs hírlevél küldés nálatok, elvesztél. Hogy miért? Ez az a felület, ahol ingyen, hétről hétre bombázhatod a feliratkozókat:

  • a kezdeti szakaszban ingyenes email sorozattal, ami az elköteleződést segíti
  • később ösztönzésként a belépő terméked megvásárlására
  • majd upselling-re

Olyan személyre szabott üzeneteket tudsz küldeni, amiből a vásárlód különlegesnek érezheti magát és ez fontos, hogy versenyképes maradj.

9. Automatizáld, amit csak tudsz:

Online számlázó /készletező program, chatbot, értékesítési tölcsér – mind azt a célt szolgálják, hogy az üzlet nélküled is működjön. Ne neked kelljen a napi operatív feladatokkal foglalkozni.

Ha szeretnél hasznos szakmai tartalmakat olvasni, kövess minket Facebookon vagy nézz szét blog oldalunkon. Ha segítségre van szükséged a marketing területén, írj bátran.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!