Bele sem gondolunk már, annyira a mindennapjaink része, hogy a kedvenc social media vagy hír oldalunk ugyanolyan jól olvasható reggel a metrón utazva az okostelefonunkon, mint az asztali számítógépünkön. Vagy egy weboldalon könnyen megtalálhatók a gombok tableten és laptopon is.

A technika fejlődése és az egyre változatosabb kijelzőméretű okoseszközök megjelenése hívta életre az igényt arra, hogy minden eszközünkön kényelmesen tudjunk böngészni.

A reszponzív weboldal szakmai és száraz Wikipediás megfogalmazás szerint ‘egy olyan megközelítéssel tervezett weboldal, amelynek a célja az, hogy optimális megjelenést biztosítson – könnyű olvashatóság, egyszerű navigáció a lehető legkevesebb átméretezéssel és görgetéssel – a legkülönfélébb eszközökön.’ Vagyis reszponzív designnak nevezzük azt az oldalt, amely minden képernyőn jól jelenik meg.

 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a webdesign a weboldal tartalmát úgy tördeli, hogy a felhasználónak ne kelljen ránagyítania az egyes elemekre, ne csússzon szét az egész oldal és összességében rugalmasan alkalmazkodjon az adott kijelzőmérethez.

 

Miért szükséges a reszponzív weboldal?

  • a reszponzív oldalak esetében csökken azoknak a látogatóknak a száma, akik az oldalra érkezve azonnal el is hagyják azt. Ezt nevezzük visszapattanási aránynak, tehát az a jelenség, hogy az olvashatatlan, rugalmatlan oldalról azonnal távoznak az emberek. A magas visszapattanási arány egyébként negatív hatással lehet a Google Adwords hirdetési költségekre is.
  • -egyszerűen szükséges a reszponzivitás, mert évről évre rohamosan növekszik mobileszközöket használók száma. A mobilinternettel rendelkező látogatók többsége pedig egyszerűen elvárja, alapnak tekinti, hogy a mobil eszközén megnyitott weboldal kifogástalanul jelenjen meg és teljes mértékben felhasználóbarát legyen.
  • a Google bünteti a nem reszponzív weboldalakat. 2015 április 21.-én a Google egy új keresési algoritmust vezetett be, mellyel már bünteti a nem reszponzív megjelenésű weboldalakat (nevezik ‘mobilgeddonnak is’). Ez a gyakorlatban úgy jelenik meg, hogy azoknál a weboldalaknál, ahol nem fordítottak gondot a mobil eszközökre optimalizált megjelenésre, hátrébb kerültek  a Google találati listáján

 

Alapszabályok egy jó reszponzív weboldalhoz

  1. Egyszerű navigáció

Mobilbarát nézetben nem rendezhetjük úgy a weboldalunkat, mint egy asztali számítógép esetében, egyszerűen azért mert nincs rá hely. Alkalmazzunk egyszerűsített menüt, amit három vízszintes vonalka jelöl a képernyő jobb felső sarkában. (Hamburger menü)  Ez a legördülő menü segít választani a további tartalmak közül.

  1. Egy hasábos elrendezés

Mobilon nincs lehetőség a jobbra-balra keresgélni, ehelyett alkalmazzuk a függőleges görgetést. A tartalmakat egymás alá, egy hasábos elrendezésbe tanácsos rendezni. Az ilyen, rácsos elrendezés alkalmas arra, hogy kis felületen is viszonylag sok és sokféle tartalmat jelenítsünk meg ún. blokkos formában.

  1. Könnyen koppintható és ‘Call to action’ gombok

Érdemes a linkeket és a gombokat úgy méretezni, hogy azok könnyen eltalálhatók legyenek bármekkora is a látogató ujjmérete. Elég bosszantó ha a ‘megrendelem’ gombot sokadjára sem sikerül eltalálni, helyette valami másik menüpontra ugrik az oldal. Hagyományos honlapokon a ‘call to action’ azaz cselekvésre buzdító gombok (például: kérjen ajánlatot, rendelje meg) általában kapcsolatfelvételi vagy ajánlatkérő űrlapra visznek. Azonban mobilon eléggé hosszadalmas és kényelmetlen egy apróbetűs űrlapot végigpötyögni. Ezért mobilos nézet esetén érdemesebb a telefonos kapcsolatfelvétel lehetőségét kiemelni, ahol azonnal indítja is a hívást a felhasználó.

  1. Vissza a lap tetejére

Illendő nem ínhüvelygyulladásra ítélni a látogatót a folyamatos lefelé-felfelé görgetéssel, ezért legyen folyamatosan ott a ‘három vonalka’ ami a menüt jelzi, vagy adjunk lehetőséget, hogy egy koppintással az oldal tetejére jusson vissza az olvasó.

 

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy weboldalunk reszponzív-e, akkor azt könnyen leellenőrizhetjük erre specializálódott online felületeken.

 

Ilyen például a Google saját Mobil barát tesztje, ahol weboldalunk címét beírva megjelenik a weboldalunk képernyőképe, vagyis hogy hogyan is mutat a weboldalunk egy mobilon.

 

Számunka is kiemelt jelentőségű a reszponzívítás, így a Ryck Posternél mi is ilyen weboldalakat készítünk!

 

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!