A közösségi média elengedhetetlen marketingcsatorna minden olyan vállalkozás számára, amely online látható, elérhető és releváns szeretne lenni.

Azonban a kezdetek nehézkesek lehetnek, és még egy olyan egyszerű dolog is, mint a megfelelő közösségi platform kiválasztása, bonyolultabb lehet, mint gondolnánk. Rengeteg közösségi hálózat létezik, és a megfelelőek kiválasztása, valamint egy stratégia kialakítása ijesztő lehet.

A jó hír az, hogy vannak módszerek arra, hogyan találjuk meg a legjobban működő platformokat a márkánk számára.

Miért fontos a közösségi média?

Mint valószínűleg tudod, számos közösségi média platform létezik, amelyek mindent és mindenkit összekapcsolnak, például közös érdeklődésű embereket, hasonló hobbijúakat, hasonló demográfiai csoportokat stb.

A lényeg az, hogy túl sok platform létezik ahhoz, hogy mindegyiken aktív legyél, különösen, ha kis- vagy középvállalkozás vagy korlátozott erőforrásokkal és pénzeszközökkel rendelkezel. Emellett az idődet jobban kihasználhatod, ha a céljaid eléréséhez legjobban illeszkedő oldalakra koncentrálsz.

A közösségi média használata idővel folyamatosan növekedett. Ma már annyira népszerű csatorna, hogy több mint 5 milliárd ember tölt átlagosan napi 2 órát és 20 percet böngészéssel vagy interakcióval. Az emberek a platformok között is váltogatnak – átlagosan 6,7 platformot használva havonta, a DIGITAL 2024: Global Overview Report szerint.

Az összes közösségi média hálózat közül a havi aktív felhasználók száma alapján az első helyen a YouTube, WhatsApp, Facebook és Instagram áll.

Melyik közösségi média platformot használjuk vállalkozásunkhoz?

Nézzünk meg 4 hatékony módot, hogyan választhatjuk ki a megfelelő csatornákat a vállalkozásunk számára.

  1. Határozd meg a közösségi média céljaidat

Sok előnye van a közösségi média használatának, de fontos, hogy konkrét céljaid legyenek, mielőtt belekezdesz. Így létrehozhatod a sikeres közösségi média stratégiát a vállalkozásod számára.

Először is, a céljaid segítenek meghatározni nemcsak a kiválasztott közösségi platformot, hanem a tartalmat is, amit létrehozol, és a közönséget is, akit célzol.

Amikor a legjobb közösségi média platformot próbálod megtalálni, az első lépés az, hogy priorizáld, mi a fontos számodra. Pl szeretnél:

  • Kiterjeszteni a hatókörödet
  • Több leadet generálni
  • Növelni a márka ismertségét
  • Növelni a weboldal látogatottságát
  • Ügyfélszolgálatot nyújtani
  • Információkat szerezni az iparágról vagy a piacról
  • Közösséget építeni
  • Javítani a keresőoptimalizálást
  • Növelni a márkád hírnevét

Mindezek a célok elérhetők közösségi média hálózatok segítségével; a lényeg a céljaid priorizálása és a megfelelő platform vagy platformok kiválasztása a megvalósításukhoz.

Például, ha a vállalkozásod vizuális, akkor olyan platformok, mint az Instagram vagy TikTok, jobban illeszkednek hozzád. Ha az üzleted az aktuális eseményekre összpontosít, az X platform jól működhet. Vagy a közönséged változatos, és így a YouTube és LinkedIn kombinációja szükséges.

  1. Határozd meg, mely csatornákat használja a közönséged

A sikeres közösségi média marketing lényege, hogy kapcsolatba lépj a legfogékonyabb közönségeddel. Tehát nem tanácsos olyan platformot választani, ahol a közönséged nem aktív.

Ehhez elemezned kell, mely platformokat részesítik előnyben az emberek, és légy aktív ezeken a hálózatokon.

Fontos, hogy kezdd a folyamatot közönségkutatással és vásárlói persona meghatározásával. Így tudni fogod, kik a célcsoportjaid, és szűkítheted le azokat a platformokat, amelyeket használnak nemük, demográfiai adataik, érdeklődési köreik, értékeik stb. alapján.

Többféle módon kaphatsz információkat arról, hol tartózkodik a közönséged online.

Az egyik legegyszerűbb módszer egy egyszerű vásárlói kérdőív. Ha nem rendelkezel aktív közönséggel a közösségi médiában, az e-mail marketing lehet a legjobb csatorna, vagy lépj kapcsolatba a márkád lojális ügyfeleiddel a WhatsApp-on, ha az opció.

Kérdezd meg például, mely közösségi oldalakat használják, honnan szerzik az információikat online, és mely influencereket követik.

Tipp: Tanulj meg adatgyűjtő tartalmat használni, hogy ösztönözd a látogatókat személyes adatok megadására.

Másik módja az információgyűjtésnek a közösségi médiás fizetett hirdetések használata.

Fizetett hirdetésekkel tájékoztathatod olyan platformokat, mint a Facebook, az ideális vásárlóidról, és azok megtalálják a megfelelő közönséget demográfiai adatok alapján, például hely, életkor vagy nem szerint. Ezt tovább szűkítheted részletes célzással, mint például kapcsolati státusz, iskolai végzettség vagy jövedelem, sőt érdeklődési körök és életmód alapján is.

Egy másik csatorna az oldalad. Használj analitikát, például a Google Analytics 4-et, hogy megtudd, mely közösségi csatornákon keresztül érkeznek az emberek az oldaladra. Még ha nem is posztolsz rendszeresen, meglepődhetsz, hogyan találtak rád.

  1. Tekintsd át a tartalmadat

A különböző típusú tartalmak jobban működnek bizonyos közösségi média platformokon, ezért fontos, hogy alaposan mérlegeld, milyen típusú tartalmakat szeretsz létrehozni, amelyek a legjobban működnek a vállalkozásod számára.

A tartalom típusa több tényezőtől függ, beleértve az iparágad, a vállalkozásod és a célközönséged.

A különböző közösségi média platformok és sikeres tartalmak:

  • Blogbejegyzések: A blog nagyszerű módja az informálásnak és a weboldalra történő forgalom irányításának. SEO szempontjából is segítenek, mivel olyan kulcsszavak vagy kifejezések alapján írhatsz, amiket az emberek keresnek és válaszokat szeretnének rájuk kapni.
  • Podcastek: Együttműködhetsz iparági vezetőkkel, hogy elérd az ő közönségüket a közösségi hálózatokon, és használhatsz hashtag-eket a terjesztés növelésére.
  • Ajánlások: Az ügyfeleid a legfontosabb eszközeid, tehát használd a véleményeiket és tapasztalataikat a márkád népszerűsítésére.
  • Felhasználó által generált tartalom: Ez a tartalom szent grálnak számít, mivel nem te hozod létre, hanem a márkád hívei. Inspirálódj néhány nagyszerű UGC kampányból.
  • Webináriumok és élő közvetítések: Az élő videó remek a közönség bevonására és az ügyfelek hatékonyabb megismerésére, különösen a végén egy Q&A session során.
  • E-könyvek: Ez a hosszú formátumú tartalom hatalmas értéket nyújthat a potenciális ügyfeleknek, és kiváló adatgyűjtésre és lead generálásra.
  • Videók: A tartalom csúcsa, a videók széles körben növelhetik a hatókörödet, ha valami, amit létrehozol, vírusosan elterjed.
  • Fényképek: A fotók használata az üzleted belső működésének, csapatodnak, vagy akár valami viccesnek a bemutatására segíthet a bevonódás és a forgalom növelésében.

Fontos azt is mérlegelni, hogy milyen típusú tartalmakat készítesz már. Ne próbálj mindent a nulláról kezdeni. Nézd meg, hogy az jól működne-e a közösségi médiában, vagy újra felhasználható-e néhány már készen lévő tartalmad.

  1. Illeszd össze a céljaidat, közönségedet és tartalmadat a megfelelő platformmal

Miután meghatároztad a közösségi média céljaidat, azonosítottad, hol található a közönséged, és eldöntötted, milyen típusú tartalom működik a legjobban, összehasonlíthatod a különböző közösségi média platformokat, hogy megtudd, melyek felelnek meg a szükségleteidnek.

Az alábbiakban bemutatjuk a legnépszerűbb platformokat a közönség mérete, a számukra legjobb felhasználási módok és a tipikus felhasználói profil alapján:

Facebook a vállalkozások számára: Jelenleg a legnagyobb közösségi média platform, több mint 3 milliárd havi aktív felhasználóval. A Facebook nagyszerű a lead generálásra, és hirdetési platformja nagyon testreszabható a célzott közönség számára.

A Facebook szintén jó platform a kapcsolatok építésére, a vállalkozás emberi oldalának bemutatására, valamint a leadek lojális követőkké és ügyfelekké alakítására. A Facebook csoportok népszerűek, és betekintést nyújthatnak abba, hogy mit szeretnének az ügyfelek, és lehetőséget adnak, hogy kapcsolatba lépj a potenciális és meglévő ügyfelekkel.

Számos tartalom jól működik a Facebookon, de a videós tartalom (és az élő videó, ha rendelkezésre áll) a termékek bemutatására, oktatásokra, iparági vagy vállalati hírek megosztására vagy élő Q&A-k tartására, a háttérben lévő tartalomra és a felhasználó által generált tartalomra általában jól használható.

YouTube a vállalkozások számára: Az univerzális videóplatform több mint 2,5 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik, és a Google után a második leglátogatottabb weboldal, tehát hatalmas potenciállal rendelkezik a közönséged elérésére.

Nyilvánvalóan a sikeres tartalom a YouTube-on a videó!

A YouTube-on jól teljesítő videótípusok közé tartoznak:

  • Hogyan kell vagy oktató videók
  • Termékértékelések
  • Unboxing vagy felfedések
  • Interjúk
  • Háttérvideók
  • Ajánlások
  • Q&A videók
  • Podcastok
  • Influencer tartalom

A YouTube Shorts is népszerűvé vált 2021-es indulása óta, hogy versenyezzen a TikTok népszerű rövid videóival. Ezek a videók összesen több mint 5 billió megtekintést értek el.

Érdemes megjegyezni, hogy 2024 februárjában a YouTube videói több mint 791 millió keresési lekérdezés között jelentek meg az Egyesült Államokban, jelentette a SemRush. A Nielsen adatai szerint a YouTube-ot gyakrabban nézik TV-ken, mint a Netflixet.

WhatsApp a vállalkozások számára: A Facebook és YouTube nyomában a WhatsApp több mint 2 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik világszerte. Ennyi eléréssel nagyszerű platform a márkád népszerűsítésére.

Azonban, amiért ez a platform kiemelkedő, az az ügyfélszolgálat, és létrehozhatsz egy üzleti profilt, amely egy virtuális bolt is lehet.

A WhatsApp Business opció révén a kisvállalkozások válaszolhatnak és beszélgethetnek az ügyfelekkel, és a ‘Catalog’ funkció lehetővé teszi a termékek bemutatását és az alkalmazáson belüli böngészést.

A ‘Quick Replies’ használatával válaszolhatsz a leggyakrabban feltett kérdésekre, és beállíthatsz egy távolléti értesítést, hogy az emberek tudják, hogy szabadságon vagy, és nem tudsz válaszolni.

Az emberek a WhatsApp-on keresztül is kereshetnek vállalkozásokat, és használhatják a ‘Discover’ funkciót vagy QR-kódot. Vásárlás is lehetséges a ‘Shop’ ikonnal, ahol az emberek termékeket adhatnak a kosárhoz, majd kiválaszhatják a fizetési lehetőségeket az alkalmazáson belül (néhány ország kínál Meta-n keresztül történő kifizetést, de még nem sok).

Tipp: Használj ‘Broadcast’ funkciót, hogy egyszerre jelenthess be promóciókat, különleges ajánlatokat és új készleteket több ügyfél számára.

Instagram a vállalkozások számára: Az Instagramon 2 milliárd felhasználó van, és 85%-uk 45 évesnél fiatalabb. Ha ez a demográfia a célcsoportod, az Instagram egy érdekes platform lehet.

Eredetileg egy fénykép megosztó alkalmazásként indult, az Instagram videóra is kiterjedt, és számos formátumot kínál. Hasonlóan a Facebookhoz, az élő videó az Instagramon is nagyon népszerű, valamint a Stories (24 óráig tartó bejegyzések) és a Reels (rövid videós tartalom) funkciók is.

Az Instagram Shopping megkönnyíti a márkák számára a termékek népszerűsítését és pénzkeresést a platformon. Az emberek az alkalmazáson belül vásárolhatnak, nem pedig egy landing page-re vagy weboldalra irányítva.

Sok influencer tette híressé magát az Instagramon. És még mindig egy olyan platform, ahol sok influencer és tartalomkészítő népszerűsíti magát és collab-ál márkákkal. Egyre több vállalat dolgozik együtt mikro-influencerekkel az Instagramon, hogy elérje a célközönséget, növelje a márka ismertségét és növelje a weboldal forgalmát.

Tipp: Mivel a Meta integrálta az AI chatbotját a Facebookba, WhatsApp-ba és Instagram-ba, a közönséged most szabadon kommunikálhat a közösségi csatornákon. Ez fontos szempont lehet az ügyfélszolgálat során.

TikTok a vállalkozások számára: Több mint 1,5 milliárd felhasználóval a TikTok az utóbbi években hihetetlen növekedést mutatott. Az oka? A rövid formátumú videók népszerűek a fiatal demográfia (és sok influencer) körében, amelyek potenciálisan vírusosan terjedhetnek.

A platform népszerűsége nagyszerű csatornává teszi a vállalatok számára, ha hatékonyan használják. A TikTok felhasználói kedvelik a platformot, mivel hitelesnek tartják, így nem szükséges tökéletes vagy professzionális videókat készíteni.

Ha még nem ismered a TikTokot, nézd meg a ‘For You’ és ‘Explore’ oldalakon található videókat, és figyeld meg a szerkesztési sémákat, hatásokat, hangokat és szűrőket. A TikTok kihívások nagyon népszerűek, tehát érdemes megnézni, hogy részt vehetsz-e bármelyikben a márka ismertségének növelése érdekében a ‘Search’ bar használatával.

TikTok üzleti fiók létrehozásakor néhány funkció áll rendelkezésedre:

  • Üdvözlő üzenet – automatikusan küldhető, amikor valaki elkezd beszélgetni a vállalkozásoddal.
  • Javasolt kérdések – testreszabhatod a FAQ menüt, amely megjelenik, amikor egy felhasználó először lép be a csevegésbe a vállalkozásoddal.
  • Kulcsszó automatikus válasz – automatikus válaszok küldése a felhasználóknak egyéni kulcsszavak alapján.

Az influencerek nagy hírnévnek örvendenek a TikTokon, és minden méretben megtalálhatók! Keresd meg azokat az influencereket, akik rezonálhatnak a közönségeddel, vagy akiknek tudása segíthet a vállalkozásod fellendítésében. A TikTok rendelkezik egy Creator Marketplace-tel, amely segíthet kapcsolatba lépni a tartalomgyártókkal.

A TikTok hirdetéseket is érdemesek a felfedezésre. A jelenlegi állapot szerint olcsóbbnak tűnnek, mint más közösségi platformok. 55% a felhasználóknak azt mondja, hogy a TikTok segít új termékek és márkák felfedezésében. Számos hirdetési formátum létezik, például in-feed hirdetések, Top view, TikTok Promote és Branded hirdetések. Nézd meg őket, hogy mi működhet a vállalkozásod számára.

Pinterest a vállalkozások számára: A Pinterest egy vizuális hálózat, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy ‘Pins’-et tegyenek közzé és ‘Boards’-okat hozzanak létre témák szerint. Mintegy 500 millió havi felhasználóval és körülbelül 60%-uk nő, a Pinterest jól működhet a kisvállalkozások számára.

Pinterest üzleti fiók létrehozásával növelheted a forgalmat, Pins-et közzé téve népszerűsítheted a termékeket, és létrehozhatsz ‘catalogs’-ot, amelyek a feededhez kapcsolódnak, valamint feltölthetsz vásárolható tételeket vagy utazási listákat.

Mit tegyél a Pins-eken a márkád fellendítésére? A Pins-ek tartalmazhatnak képeket vagy videókat. Az üzleti promóciók, termékek vagy szolgáltatások értékesítése, valamint a weboldal forgalmának növelése érdekében legjobban működő posztok a következők:

  • Termékek
  • Hogyan kell és termék oktató képek/videók
  • Receptek
  • Blogok
  • Infografikák
  • Promóciók

Különböző formátumú hirdetéseket is készíthetsz, például függőleges vagy négyzet alakú képeket, videókat, carousel quiz-t vagy gyűjteményeket. A célzás és analitika segíthet kiválasztani a célközönséget és olyan tartalmat készíteni, amely bevonzza őket.

Tipp: Használj Pinterest Trends eszközt, hogy megnézd, mi a trendi a helyszínek szerint. Ez segíthet abban, hogy észrevegyenek olyan felhasználók, akik korábban nem találkoztak a vállalkozásoddal.

LinkedIn a vállalkozások számára: A LinkedIn az üzleti hálózatépítés és a professzionális kapcsolatok kialakításának vezető platformja, több mint 900 millió felhasználóval világszerte. Különösen hasznos B2B vállalkozások számára, mivel lehetőséget nyújt a szakmai közösség elérésére és a cég szakértelmének bemutatására. Az üzleti oldalak és személyes profilok révén a vállalatok kapcsolatot építhetnek más iparági szereplőkkel, potenciális ügyfelekkel és tehetségekkel.

A LinkedIn-en jól működő tartalmak közé tartoznak a szakmai blogcikkek, esettanulmányok, iparági hírek és jelentések, valamint a cégkultúrát bemutató posztok. A platform lehetőséget biztosít hirdetések futtatására is, melyekkel célzottan érheted el a releváns szakembereket és döntéshozókat. A LinkedIn egyedülálló abban, hogy lehetővé teszi a gondolatvezetés kialakítását és a márka hitelességének erősítését a szakmai közegben.