Egy vállalkozás sikere véleményem szerint a tervezőasztalon dől el. Nem „a papír úgyis mindent elbír” típusú vállalkozói hozzáállásra és üzleti terv tervezésre gondolok, hanem arra, hogy ha egy vállalkozás sziklaszilárd alapokon nyugszik, akkor arra könnyebb építkezni mintha, ha csak egy kósza gondolattal vágunk bele a nagy vállalkozói létbe.

Mivel az elmúlt időkben ugrásszerűen megnőtt az önfoglalkoztatók vagyis egyéni vállalkozók száma, ezért egy minta egyéni vállalkozás mentén mutatom be a sikeres vállalkozás titkait.

A belső alapok

Nem spirituális tanításba szeretnék kezdeni, de hiszem, hogyha belül ( a fejedben és a lelkedben) nincsenek rendbe téve a dolgok, akkor kifelé sem fogod tudni megmutatni, hogy mi rejlik benned és a megálmodott vállalkozásodban.

Ezért először válaszolj a MIÉRT-re.

Miért szeretnél vállalkozást indítani, mi az amiért küzdesz, mi hajt legbelül?

Ha nem tudod miért csinálod, akkor az első kis nehézség megjelenésekor el fogsz bizonytalanodni és rohansz mondjuk vissza a biztos munkavállalói létbe.

Írd le, hogy miért kezdtél bele

anyagi jólét, függetlenség, helyfüggetlen munkavégzés, több idő, utazás. A legjobb, ha egy kis cetlit kiteszel a monitorodra vagy ahová a leggyakrabban nézel, így mindig emlékezni fogsz.

Milyen CÉLOKat szeretnél elérni?

Ezt ne keverd össze a miért-tel. A célok mérhetők, számszerűsíthetők. Az, hogy boldogabb szeretnél lenni a miért-ed, de az, hogy szeretnél egy hónapon belül két ügyfelet szerezni már egy kézzelfogható cél.

Tűzz ki nagy célokat is:

1 év múlva havi 1 millió forint bevétel.

Akkor fogod érezni, hogy haladsz, ha minden nap el tudod mondani, hogy aznap mit tettél a célod elérése érdekében. A legtöbb filozófiai tanítás egyetért abban, hogy a haladás fázisa adja a boldogság érzését. Vagyis a boldogság az, amikor úton vagy.

Mik azok a SZOKÁSok, amik hozzá fognak segíteni, hogy sikeres vállalkozó legyél?

Melyek azok, amiktől meg kell szabadulnod?

Ne gondolj nagy dolgokra. Kicsi, napi rutin feladatokról van szó, például megtervezed a napodat, priorizálod a feladatokat, karban tartod-e a testedet és az agyadat.

A vállalkozás betonbiztos alapja

Mivel a házépítést sem a tetővel kezdjük, ezért érthető, hogy a vállalkozás indításához is az alapok letétele elengedhetetlen.

Muszáj lefektetned a saját alap értékeidet, melyek meghatároznak téged, mint vállalkozót és a keretrendszert, ami meghatározza a vállalkozásodat.

Képzeld el ezt úgy, mint egy képkeretet. Ami a kereten belül van az a te szabályaid, munkamódszereid, feladatok, amiket elvállalsz, ügyfél, akivel szeretsz együtt dolgozni. Ha érkezik hozzád egy megkeresés, egy ügyfél akkor képzeletben illeszd rá ezt a képkeretet. Ha belefér -vagyis olyan feladatot kér tőled, amit el tudsz végezni, olyan feltételekkel,ami a tiéddel egyezik, akkor tudtok együtt dolgozni. Ha kilóg a keretből, vagyis például olcsóbban akarja, vállalhatatlan határidővel, goromba veled, szabálykerülő akkor egyszerűen nemet mondasz. De ehhez meg kell, hogy legyen a kereted!

Ki a célcsoportod, az ideális ügyfeled?

El tudod őket érni, mekkora vásárlóerővel rendelkeznek?

Milyen szolgáltatásokat tudsz most azonnal önbizalommal, magabiztosan, biztos szakmai tudással kínálni?

Milyen problémája van a célcsoportnak, amire te vagy a megoldás?

Hol van a célközönséged és hogyan éred el őket?

Milyen áron?

Ha kezdő vagy, nem kell túlmisztifikálni a dolgot. Nézd meg, hogy a hozzád hasonló vállalkozók mennyiért adják azt a valamit. Például ha coach vagy keresd fel a „referencia versenytársaid” honlapját, írd össze ők mennyiért dolgoznak. Egy nagyon fontos ! SOHA ne menj bele az árversenybe, mert nem győzhetsz. Egyrészt mindig lesz olyan, aki „ingyé’ is” megcsinálja. Másrészt a saját szakmád imázsát rombolod és végén ott fogtok siránkozni vállalkozótársaiddal, hogy alig vagytok megfizetve. Ne idomítsd rosszra a piacodat!A fent említett egyébként a konkurencia áraihoz igazított árképzés, de alkalmazhatod a költségelvű árképzést és a referenciaárat is (amennyit még éppen megfizetnek a vevők).

Marketing terv

Egy feneketlen kút is kevés lenne ahhoz, hogy a vállalati marketing témát be tudjam mutatni. Inkább arra hívnám fel a figyelmedet, hogy amit a nagy világmárkáktól látsz azt nem kell (és nem is fogod tudni) megcsinálni.Egy kkv-nak nem kell (és nem is engedheti meg magának) az óriásplakát kampányt, egy reklám spotot a legnézettebb kereskedelmi csatorna legdrágább idejében, de nem is kell egyszerre jelen lenned az összes közösségi média oldalon.

Ha már tudod, hogy kinek, mit, milyen értékajánlattal szeretnél eladni akkor egyszerű lesz megtalálnod hozzá a platformot.

Bármilyen marketing tevékenysége is kezdesz, az legyen mérhető!

Tudd mennyibe kerül, például megszerezni egy vevő kattintását Google Ads-szel, hány embert fogsz tudni elérni Facebook hirdetésen keresztül vagy hány ember fogja egyáltalán kivenni a szórólapodat a postaládából.

Végezetül azt tudnám javasolni, hogy merj kérdezni és segítséget kérni. Ha kezdő vállalkozó vagy, vagy éppen most indulnál el keress fel egy business mentort vagy csatlakozz üzleti mentorprogramokhoz. Itt általában átfogó képet adnak a vállalkozás indításával és hosszútávú fenntarthatóságával kapcsolatban. És a akár a későbbiekben segítségért is fordulhatsz hozzájuk.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!