Ha weboldalt szeretnél indítani, első lépésként tárhely-domain-weboldal szentháromság dilemmáján kell túljutnod. A megfelelő tárhelyről itt, weboldal fontosságáról itt írtunk korábban. Ebben a cikkünkben a domain név választás témát járjuk körbe.

Ha konyhanyelvre szeretnénk lefordítani, akkor a webtárhely lesz a weboldalad háza, ahol lakik; a domain neve pedig a lakcíme. A jól megválasztott domain név már fél siker, ezért lássuk a tudnivalókat:

Domain név választás alapismeretek

Azért, hogy biztos alapokra építkezzünk tisztázzunk egy-két gondolatot. A domain angol szó (ejtsd: domén) magyarul azt jelenti, hogy tartomány / tartománynév. Ez az internet egy meghatározott részét egyedileg leíró megnevezés.

Az internetre csatlakozó összes számítógépnek egyedi azonosítója, úgynevezett IP-címe van (számok és pontok halmaza). Két számítógép egymás között ezen az IP címen kommunikál egymással, ők megértik egymást, de az emberek nem. Tehát a domain nevek ezeket a nehezen megjegyezhető számokból álló IP címeket teszik megjegyezhetővé és egyedivé.

Domain név végződések: .com, .net, .eu, .org, . hu – csak hogy a legismertebbeket és számunkra most a legrelevánsabbakat említsük.

  • .hu :itthon ez az első, ami eszedbe jut. Ha csak magyar piacra dolgozol, ezt válaszd
  • .eu: magyar szóval még lehet kombinálni és vannak szabad domainek
  • . com: nemzetközi nagyságot sugall, több szabad domain mint .hu-val

Attól mert .com-ra végződik az oldalad, simán csinálhatsz csak magyar nyelvű oldalt. Ez egyáltalán nem befolyásolja.

Domain név választás ingyenes vs. fizetős

Még mielőtt belekezdenénk, gyorsan le is zárhatnánk a kérdést azzal, hogyha a komolyan gondolod a vállalkozásodat akkor csakis fizetős verzióban gondolkodj. Ha leosztod, ez havi 300-500 Ft-ba fog kerülni neked. Az ingyenes domain nevek hátránya, hogy

  • soha nem lesz a tiéd
  • függsz a szolgáltatótól (ha megszűnik, akkor a domained is meg fog. Ha éppen pénzt kér érte, akkor fizetni kell vagy megszűnik)
  • nem könnyen megjegyezhető pl: atedomained.blogspot.com, ittadomain.wordpress.com, ezadomain.wix.com, domained.webnode.com (általában az ingyenes tárhelyszolgáltatók adnak ingyenesen domain-t is)
  • a szolgáltató szinte minden esetben kiköti, hogy reklámot helyezhet el az oldaladon (és meg is teszi)

Egyetlen előnye, hogy ingyen van 😊

A fizetős domain (havi 2 kávé ára amúgy) „örökre a tied”, vagyis te rendelkezel felette. Te döntöd el mikor szünteted meg. Ha nem lenne fontos a domain név választás, akkor nem lennének most eladó domainek. Vannak olyanok, akik arra spekulálnak, hogy egyszer majd a valaminagyonszuper.com egy annyira kelendő domain lesz, hogy képesek évekig azt a pár száz forintot kifizetni, csakhogy később nagyot kaszáljanak. Ennyi év távlatában, gondolom te is fizettél volna 200-300 Ft-ot havonta az apple.com ért… 😊

Domain név választás tippek

… Avagy milyen a jó domain

1. Tartalmazza a fő kulcsszavadat

Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy a domain név mennyire befolyásolja a SEO-t. Mondjuk azt, hogy ma már nem sok jelentősége van DE a felhasználók számára igenis segítséget jelent, ha már a kulcsszót látják a domainben. Tegyük fel, hogy selyempárna huzatot árulsz, magyar piacra. Ez esetben parna.hu, parnahuzat.hu, huzat.hu domain nevek szóba jöhetnek. De mivel még jobban tudod szűkíteni a piacodat, és te kifejezetten selyem párnahuzattal foglalkozol és erre a kulcsszóra fognak keresni, javasolt például a selyemparnahuzat.hu. A releváns kulcsszavakat tartalmazó domain-re kétszer olyan gyakran kattintanak az emberek.

2. Józan paraszti ész

Vedd figyelembe az emberi gondolkodásmódot. Válassz egy könnyen olvasható, kimondható, kimondható nevet. Könnyen meg kell tudni jegyezni, így az sablonos „egyszerű, de nagyszerű” elvet kövesd. Fontos, hogy ne legyen nagyon hosszú, félreérthető, kétértelmű, versenytárshoz hasonló.

Mond ki többször hangosan, vagy mondasd ki másokkal. Ha van egy picike ellenérzésed is, akkor érdemes finomítani a domain neveden.

3. Azt add, amit ígérsz

Ha a domained a katasleszek.hu, nagy valószínűséggel azt várják az emberek, hogy a KATÁ-s könyveléssel kapcsolatban nyújtasz a weboldaladon segítséget, mondjuk könyvelőként. Felelj meg az elvárásoknak és ne vezesd félre az embereket

4. Használd a márkanevet

Ha márkaépítéssel kapcsolatban hosszútávú terveid vannak és valami olyan szuper terméked / szolgáltatásod van, akkor a cégnév mellett jó ötlet a márkanév használata is. Persze ennek reklámozása időigényes és költséges lesz.

5. Használd a saját neved

Ha szolgáltatás alapú vállalkozó vagy és személyes márkaépítésre szeretnéd tenni a hangsúlyt, vagy egyszerűen a személyed maga a garancia, használd a saját neved. Pszichológus, coach, tanácsadó, webdesigner, manikűrös – ezeknél mind beválhat a név.hu domain.

6. Legyen ékezet nélküli

Bár van lehetőség ékezetes domain bejegyzésre, annyira tájidegen a dolog. És a tapasztalat is az, hogy kevésbé számít előnyösnek.

7. Szűkíts földrajzilag

Ha mondjuk egy webáruházzal, csak egy adott földrajzi területen élőket fogjuk kiszolgálni, már érdemes a domain választásnál is ezt hangsúlyozni. De például egy fitneszterem esetén a fitness.eger.hu, világosan jelöli, hogy ez alatt a domain alatt várhatóan egy egri fitneszterem oldalát találjuk majd.

Ha szeretnéd ellenőrizni, hogy szabad-e a megálmodott .hu végződésű domain név, itt megteheted.

Jó tanács a domain név választáshoz: ne akard azonnal letudni ezt a feladatot. Szánd rá az időt a kutatásra, a kulcsszó keresésre, tesztelésre. Aludj rá pár napot, majd vedd elő újra. Ha még mindig jónak tartod, akkor már le is foglalhatod.

Elvesztél a szolgáltatok ajánlataiban?  Írj nekünk és segítünk az ügyintézésben!

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!