A weboldal elkészítése friss vállalkozásként egy nagy feladat, de a már meglévő honlap átszerkesztése, mai divatnak megfelelővé tétele sem könnyű dolog.

Arról már korábban volt szó, hogy a weboldal a cég online kirakata és weboldal nélkül tulajdonképpen a céged nem létezik. Ezt nem is vitatjuk tovább. Ha eljutottál arra a pontra, hogy szeretnél egy weboldalt, vagy a meglévőt szeretnéd felfrissíteni, az alábbi kérdéseket jó ha átgondolod. Fontos, hogy tudd ezekre a választ, mert a fejlesztő, a designer akit megbízol is ezeket a kérdéseket fogja neked feltenni, hiszen kellő információra van szüksége ahhoz, hogy a megfelelő weblap készüljön el.

 

#1 Mi a célja a weboldalnak?

Bár elég banálisnak tűnik a kérdés, mégis jó ezt az elején tisztázni. Az internetezők 90%-a információt keres, valamilyen problémáját szeretné megoldani. Lehet a világon a legszebb a te weboldalad, ha a rajta lévő tartalom senkit nem érdekel, egyáltalán meg sem találják a keresőmotorok. És az is hiábavaló ha percekig nézelődik valaki az oldalon, de nem foglal időpontot, nem vesz terméket és fel sem iratkozik a hírleveledre.

Mikor egy látogató a weboldaladra téved, mindösszesen 3 másodpernyi idő van arra, hogy a weboldal grafikája, szövege felkeltse a figyelmét, vagyis úgy érezze itt meg fogja találni az információt amit keres. Nevezzük ezt első benyomásnak.

Ezután még további 5-10 másodperc van arra, hogy megtalálja a konkrétan keresett tartalmat, vásároljon, hírlevélre feliratkozzon. Ahhoz, hogy az action, vagyis cselekvés történjen szükséges a webergonomia, a jó szövegírás és a marketing. A weboldal célja az alábbi tipikus kategóriák valamelyikébe sorolható:

  • Jelenlét, bemutatkozás: a szolgáltatást nyújtó mikro- és kisvállalkozásoknak, valamint valamilyen kétkezi mesterséget űzőknek ( fodrász, villanyszerelő, asztalos, burkoló) elegendő egy bemutatkozó oldal. A szolgáltatás egyszerűen bemutatható, képekkel jól illusztrálható. A munkát leginkább ajánlás útján szerzik, ezért az oldal másodlagos célja a bizalom erősítése.
  • Értékesítés: cél, hogy a vállalkozás minél jobb helyen szerepeljen a keresőkben illetve a termék/ szolgáltatás részletes bemutatás. Az oldalon érdemes kapcsolatfelvételi vagy megrendelő űrlapot elhelyezni.
  • Webáruház: lehetne az értékesítés alkategóriája is, hiszen itt is az eladás, vásárlásösztönzés a cél.
  • Blog és portfólió: a művészeti (fotós, grafikus) vagy humán területen tevékenykedők (pszichológus, coach) a weboldalt a munkájuk bemutatására használják, portfólió formájában mivel nagy mennyiségű képet szeretnének elhelyezni és széles skálán kívánják bemutatni alkotásaikat. A blogírás a keresőoptimalizálás legfontosabb eleme, ha pedig sok versenytárs van a piacon, akkor elengedhetetlen.

 

#2 Kik fogják az oldalt látogatni?

A célpiac meghatározása egy más működő vállalkozás esetében egyszerű, hiszen vannak olyan vevő adatbázisok amiből lehet információt szerezni az online marketing felépítéséhez. Újonnan induló cég esetében komoly piackutatást igényel a célpiac, vásárlóerő felmérése. A célpiac meghatározza (egészen olyan mélységig, hogy kor, nem, érdeklődési kör) a weboldal tartalmát, nyelvezetét és stílusát. Egészen máshogy kell kommunikálni egy műkereskedőnek és egy autószerelőnek.

 

#3 Mennyi pénzt szán a megvalósításra és mi az elkészítési határidő?

A nyereségtermelő weboldal a cég profiljának megfelelő keresőszavakkal a keresési találatok első két oldalán helyezkedik el. A grafikája megnyerő, informatív, átlátható, bizalomgerjesztő. Ezek megvalósításának ára van és időbe telik. A projekt elkezdésekor ezeket tisztázni kell, mi az ügyfél igénye és mit tud a fejlesztő vállalni. Útközben felmerülhetnek olyan költségek mint fordítás, fényképezés, videó készítés és szövegírás, tehát ezekkel is számolni kell.

 

#4 Mutasson két weboldalt ami tetszik!

Ahhoz, hogy az elképzeléseket megismerje a fejlesztő képi és hangulatvilágában segíthet egy referenciaként, példaként bemutatott oldal, olyan amihez hasonlót a megrendelő szeretne. Természetesen fordítva is igaz, vagyis olyan amilyet biztosan nem szeretne viszontlátni.

 

#5 Grafikai kikötések

A munka elkezdése előtt le kell fektetni a színvilágra vonatkozó szabályokat. Meglévő vállalat esetén az átadott arculati kézikönyv sokat segíthet. Ennek hiányában színkódok megadása is megfelelő. Át kell beszélni a kerülendő színeket (például fogászat esetében semmiképpen ne használjunk erős piros színeket, inkább a nyugodt kék-fehér kombinációt), és formavilágot (letisztult, klasszikus, bohém, vicces stb).

 

#6 Honlap üzemeltetés

Nem dőlhetünk hátra kényelmesen ha elkészült az oldal, hiszen utána azt karban kell tartani, frissítéseket kell feltölteni, termékportfóliót kell cserélni, blogolni kell. Érdemes tisztázni, hogy ki és milyen módon kezeli az oldalt annak elkészültét követően.

 

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!