fbpx

Blog

Mi az a brief, és mit tartalmazzon?

A honlap tervezése és készítése nem egyszerű feladat, még ha a megbízó számára az „csak néhány kattintásnak” tűnik. Ahhoz, hogy a weboldal úgy jelenjen meg, ahogy azt a megbízó elképzelte és elérje célját (vagyis bevételt termeljen), hosszú-hosszú egyeztetésnek kell megelőznie. Egy jó honlapnak el kell adnia (vagy végre kell hajtania azt a konverziós célt, amit a vállalat kitűzött magának: eladás, kapcsolatfelvétel, feliratkozás, stb). Ehhez pedig marketing fókuszú hozzáállás kell. A honlaptervezés előtt fontos tudni, hogy milyen a vállalkozás gondolkodása, milyen marketing céljai vannak és összességében miért kell neki honlap. Ennek az összefoglalása a marketingben más területeken használt eszköz, a brief.

A brief fogalma

Egy rövid írásos anyag, mely tartalmazza a megbízás minden fontos paraméterét: a feladat meghatározását és a feladat kidolgozásához szükséges információkat.

A brief jellemzői

  • Informálja a fejlesztőt a megfelelő weboldal elkészítése érdekében
  • A megrendelő vállalat/vállalkozó és kivitelező közötti kapcsolattartás fontos eleme
  • Magyar megfelelője nincs, „eligazítás” a legközelebbi értelmezése
  • Nincsenek általánosan elfogadott szabványai: mélysége és kidolgozottsága attól függ, hogy milyen módon működik a marketing-gondolat (milyen a marketing-szemlélet), mennyire kidolgozott a stratégia és a taktika a vállalkozásnál.
  • A jó brief egyértelmű, világos, tömören és jól megfogalmazott, jó nyelvezetű, jó stílusú,pozitív hangvételű. A jó brief inspirál és ötleteket ad.

A brief funkciói és szabályai

  • motiválja a kivitelezőt
  • amikor kész van a fejlesztő a munkával, segítse elő a kész munka elfogadását
  • minden brief írásban készül
  • lehetőséget kell kapni a visszajelzésre
  • legyen folyamatos a kommunikáció a brief készítésekor

A brief válfajai

A gyakorlatban, főleg nagy kreatív ügynökségeknél a briefnek különböző válfajai is kialakultak. Ha nagy céget bízol meg a weboldalad elkészítésével, ezekkel a fogalmakkal biztosan találkozni fogsz.

  1. Rebriefing: Az ügynökség általános tájékoztatását szolgáló alapeset mellett megjelent az ún. rebriefing, amelyben az ügynökség vagy további kérdéseket fogalmazhat meg,vagy visszaigazolja, hogy a kapott tájékoztatásból mit érez fontosnak, milyen következtetésekre jutott, s kéri ezen gondolatai elbírálását.
  2. Kreatív brief:  ügynökségen belül születik, s az alkotó folyamatban részt vevő munkatársak számára fogalmazza meg a követendő szempontokat.
  3. Média brief: ügynökségen belül születik, az eszközök kiválasztását és ütemezését végző szakemberek tájékoztatására szolgál.

Ezek tartalmazhatják az ügyfélkapcsolatot tartó munkatárs mindazon tapasztalatait, amelyek a feladat jó megoldásában (ügyfél számára elfogadható) a kreatív-és a médiaszakemberek segítségére lehetnek.

A brief tartalma

  1. Ügyfél története, neve, elérhetősége, tevékenységi köre
  2. Megbízás oka (miért bízzuk meg): a megbízás indoklása
  3. Megbízás célja: a weboldal neve, a megbízás konkrét leírása; a kivitelezői feladatok leírása (mely anyagok elkészítését várja a megrendelő); a briefet átadó, átvevő aláírása ill. a kapcsolattartó személy; elkészítésre rendelkezésre álló idő
  4. Termék/szolgáltatás leírása: neve, tulajdonságai, termékjellemzői, piac +fő trendek bemutatása; márka piaci helyzete és részesedése; fogyasztói, használati szokások; swot-és konkurencia-analízis (termékelőnyök, piaci helyzet, konkurencia, helyettesítő termékek jellemzése)
  5. Hitelességet alátámasztó tények, érvek
  6. Célcsoport meghatározása (mérete, jellemzői…)
  7. Pozicionálás (előnyök megkeresése, amely elválasztja a többitől, és elhelyezzük a konkurens termékek között)
  8. Időzítés
  9. Vállalat marketingcéljainak ismerete (marketing, marketingkommunikációs célok)
  10. Kreatív: eddigi kommunikáció, ha volt / jövőbeni kommunikáció hangvétele, stílusa; kötelezően felhasználandó elemek


Összefoglalva

A brief tehát részletes tájékoztatás a megbízó által ismert és fontosnak ítélt információkról. (Mi a megbízás tárgya, mire használja majd a weboldalt,milyen jellemzői vannak a vállalkozásnak, mik az előnyei a terméknek / szolgáltatásnak, milyen a piaci helyzete, kik a legfőbb versenytársak, milyen igények jellemzik a felhasználókat, milyen szegmensekre osztható a piac, milyen csoportokra bontható a lehetséges felhasználók köre, melyek a cég arculatára vonatkozó követelmények, milyen kommunikációs stratégiát kell követni, mi a konkrét konverziós cél.

A briefet egy részletes ajánlatkérés előzi meg, megbízói oldalról. Olvasd el korábbi cikkünket, hogy megtudd, hogyan kérj árajánlatot weboldal készítésre.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

A szükséges mezőket jelöltük