Mielőtt megalakítanád vállalkozásodat elengedhetetlen a piacon lévő, leendő versenytársaid elemzése. Azonban, ha már belevágtál a vállalkozói létbe, de még nem fordítottál elegendő időt a konkurencia felderítésére, akkor itt az idő! Számos cég abba a hibába esik, hogy ösztöneire bízva emelkedik fel, majd ezzel a lendülettel csúszik vissza a lejtőn, mivel nem elég felkészültek. Kifejezetten fontos, hogy átlátható legyen számodra a piac és tudd, kik a legerősebb szereplői. Tisztában kell lenned saját pozícióddal és részletekbe menően meg kell ismerned azt a piaci környezetet, amelyben dolgozol.

 

Miért fontos a versenytársaim elemzése?

Legfontosabb tényező, mielőtt belevágnál az elemzésbe, az az, hogy felismerd ki is a konkurensed. Leegyszerűsítve melyik az a cég, amely ugyanazon célcsoportot kívánja megszólítani, ugyanazon termékkel, vagy szolgáltatással, amivel te is rendelkezel. A versenytárs tevékenységének megismerésébe beletartozik az árképzés, a forgalmazott termékeik, a nyújtott szolgáltatásaik, mindezek előnye és hátránya, az alkalmazott marketingeszközök és értékesítési csatornák mibenléte, valamint különböző újítások és rendhagyó ötletek feltárása, amely akár a saját vállalkozásodba is beépíthető. Ezzel feltárhatod az adott cég erősségeit, gyengeségeit és a már eddig elért eredményeit egyaránt.

 

Hogyan kezdjem el az elemzést?

A versenytársak megtalálása viszonylag egyszerű feladat, azonban termékedtől vagy szolgáltatásodtól függően az is előfordulhat, hogy nem 5-10 céggel állsz szemben, hanem 100-150 céggel, amelyek tevékenységét szemmel kell tartanod. Mivel ennyi cég elemzése igen időigényes, azért érdemes csak a komolyabb versenytársakat elkülönítened, akik saját vállalkozásod szempontjából fenyegetők lehetnek.

 

Mivel ma már rengeteg vállalat rendelkezik online megjelenéssel – amely a mai világban szinte elképzelhetetlen az életben maradáshoz – így elegendő egy Google keresést indítanod ahhoz, hogy pár hasznos kulcsszó segítségével megtaláld versenytársaidat. Amennyiben megvannak a komoly cégek, akiket a továbbiakban vizsgálni fogsz, akkor érdemes utána nézned a nyilvános beszámolókban is, melyeket az ezen oldalon érhetsz el.

A legfontosabb, amit a kapott táblázat alapján figyelembe kell venned, az az érték, amely a társaság értékesítésből származó nettó árbevételére utal és annak évről évre való változására. Ez az adat biztosít arról információt, hogy a versenytárs növekszik, stagnál vagy éppenséggel zsugorodik-e.

 

Versenytársak online vizsgálata

Napjainkban a versenytársak online jelenlétének elemzése kifejezetten beszédes lehet. Első lépés a konkurencia által üzemeltetett weboldal forgalmának a vizsgálata.

Erre fizetős és ingyenes programok lehetnek segítségedre

Alexa Rank
Similarweb.com
Semrush.com

A kapott adatokat érdemes a saját weboldaladdal összevetned és ennek tükrében elemezni azokat.

A weboldal méreteinek a felmérése is fontos, azaz annak a meghatározása, hogy mennyi rajta a hasznos tartalom, azok a versenytársak, akik évek óta, bizonyos rendszerességgel gyártanak minőségi és hosszú tartalmakat, sokkal komolyabbnak számítanak. A közösségi média oldalainak elemzése is rengeteg információval szolgálhat, így érdemes néhány pillantást vetni a konkurens cég Facebook oldalára, Instagramjára vagy esetleg YouTube csatornájára egyaránt.

Amennyiben képes vagy naprakész maradni a piac aktuális szereplőivel kapcsolatban, akkor nem érhetnek meglepetések, képes leszel kihasználni a felbukkanó lehetőségeket és ezzel biztosítani céged jövőjét.

Ha tetszett ez a cikk kérlek oszd meg másokkal is.