A leadek az értékesítési és CRM folyamat létfontosságú elemei. Az egész értékesítési folyamat a leadekből indul ki, ezért minden vállalkozásnak (legyen szó kis, közepes vagy nagy vállalatról) a leadek generálásán kell dolgoznia és azon, hogy a leadeket vásárlóvá konvertálja. A jól felépített lead generálással és azok kézbentartásával a vállalkozás nagy, értékes ügyféladatbázisra tehet szert.

Ki a lead?

A lead, egy olyan személy, akinek lehetősége van a jövőben vásárlóvá válni. Ez lehet egy egyéni vállalkozó vagy akár egy cég képviselője is (attól függően, hogy milyen szektorban tevékenykedsz). A vállalkozások általában nem rendelkeznek részletes információval a leadek-kel kapcsolatban, csak néhány homályos elképzelésük van egy adott személyről, aki érdeklődik a termékük vagy szolgáltatásuk iránt. De abban az adott pillanatban többet nem lehet tudni az érdeklődőről.

A lead egy olyan olyan értékes „elem” (személy), akivel már valamiféle kezdeti kommunikáció kialakult. Tipikus példa a kezdeti kommunikációra:

  • kitöltött egy online kérdőívet és megadta néhány adatát
  • letöltött egy ingyenes anyagot (PDF, video) és szintén megadta pl. az e-mail címét

A leadeknek már nem ismeretlen a céged, így egy kiküldött hírlevelet már nem fognak támadásként venni. A leadek adják a marketing és értékesítési tevékenység alap pillérét, ezért lesz ennyire kritikus kérdés a lead generálás.

Mi a lead generálás?

Ha a lead, egy olyan személy, aki már valamilyen formában érdeklődik a vállalkozásod iránt, akkor a lead generálás annak a folyamata, hogy felkeltsd potenciális ügyfelek (teljesen idegen emberek) érdeklődését a terméked vagy szolgáltatásod iránt. A folyamat lényege, hogy ezeket a „lézengő embereket” ráállítsd egy olyan ösvényre, ami végül a te terméked/ szolgáltatásod megvásárlását jelenti.

Fontos hogy tudd, „nézelődőből” akkor lesz lead, ha valamilyen információt megoszt veled. Ezért fontos a give-give-ask (adj-adj-kérj) elvet követni, vagyis adj és adj ingyenes anyagokat pl.: demo verzió, exkluzív tartalom, letölthető e-book, e-mail kurzus, kuponkód, hogy aztán kérhess. Kérhesd a nevét, telefonszámát, email címét, beosztását, a cég nevét ahol dolgozik – olyan dolgokat, ami az adatbázisodba kell és később használni tudod.

Hogyan generálj leadeket?

A fogyasztók egyre érzékenyebbek a különféle reklámokra és hamar kiszagolják, ha azonnal el akarnak nekik adni valamit. Éppen ezért a vállalkozásoknak kifinomult taktikákhoz kell folyamodniuk. Azért beszélünk reklámról, pontosabban online marketing eszközökről, mert a lead generáláshoz is ezekhez az eszközökhöz nyúlunk. Nézzük is milyen elengedhetetlen eszközei vannak a lead generálásnak:

1. Legyen weboldalad

Ha nincs weboldalad, akkor a lead generálás egy lehetetlen küldetéssé változik át. Weboldal nélkül képtelenség egy erős online jelenlétet felépíteni és ügyfeleket vonzani. Ha még nem vagy 100%-ban meggyőződve arról, hogy neked is kell weboldal olvasd el korábbi írásunkat.

Egy weboldallal azonban értékes információkat nyújthatsz a célközönségednek. Figyelemfelkelőt és hasznos tartalmak révén biztosíthatod, hogy mindig legyen oka a célközönségednek visszatérni a weboldaladra.

Sőt, a weboldal segít, hogy sokkal személyre szabottabb információt jeleníts meg a látogatónak, attól függően, hogy éppen hol tart a vásárlás folyamatában.

2. Használj kapcsolatfelvételi űrlapot és az legyen jól látható helyen

A webhely fejlesztésekor egyetlen célt kell szem előtt tartani: ügyfelet/vevőt kell hogy szerezz azzal a készülő weboldallal. A navigációt a lehető legegyszerűbben kell megvalósítanod és kiemelten fontos, hogy jól látható helyen legyen az elérhetőséged és az, hogy hogyan vehetik fel veled a kapcsolatot. Az egész lead generálási folyamat egy nagyon költséges és időigényes feladat, ezért nem csúszhatsz el egy olyan apróságon, mint egy rossz helyre elhelyezett kapcsolatfelvételi űrlap.

Ha igazán lépést akarsz tartani a technika vívmányaival, akkor érdemes a chatbot vagy élő chat funkciót is beépíteni. Így biztosan nem szalasztod el az érdeklődődet, hiszen valamilyen formában azonnal tudsz válaszolni a kérdéseire.

3. Opt-in ablakok

Lesznek olyan weboldal látogatók, akik maguktól biztosan nem fogják megadni az adataikat. Ezért valamilyen csábító ajánlattal kell előállnod. Korábban már leírtuk, milyen ingyenes anyagokkal veheted rá az embereket, hogy megadják neked a email címüket.

4. Landing oldalak

Minden sikeres lead generálási stratégia alapja, ennek minősége nagymértékben meghatározza az egész lead generálási kampány sikerességét. A landing oldaladnak egy egyszerű, világos üzenettel kell rendelkeznie, amely bemutatja az ajánlatot egyértelműen végig vezet a cselekvésig (vagyis a váráslásig).  Korábbi cikkünkben részletesen taglaljuk miért is jó a landing oldal.

5. Email marketing

Még ha sikerül is elérned, hogy egy ingyenes anyagért cserébe megadják neked az email címüket a látogatók, az még nem jelenti automatikusan, hogy érdeklődnek is a terméked/ szolgáltatásod iránt.

Ezért éppen olyan fontos a jó email marketing kampány, annak érdekében, hogy meg is nyissák a leveledet.

Ha ezeket az elemeket, mint a kirakós darabjait összeilleszted, sikeresen irányíthatod az embereket a weboldaladra, ahol leadeket és később vásárlókat generálhatsz.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!