KI IS AZ A WEBDESIGNER?

A webdesigner egy olyan személy, aki rendelkezik művészi és technikai tudással és ezt a két képességét felhasználja ahhoz, hogy weboldalakat tervezzen, vagy újra tervezzen. A webtervező képes megérteni, hogy mi szükséges egy könnyen használható és funkcionális weblap felépítésére, ugyanakkor tudja hogyan kell azt esztétikailag vonzóvá tenni a felhasználók számára.

 

A webdesign egy viszonylag új iparág, amely nem meglepően az internet megjelenésével jött létre és különösen népszerűvé az elmúlt 10-15 évben vált, mivel a digitális média szinten minden ember életének szerves részévé vált. A legtöbb ember az internetre támaszkodik akkor amikor információra van szükségük, mikor vásárolni akarnak és a társas kapcsolatok nagy része is itt manifesztálódik. A webdesignerek iránti kereslet éppen ezért gyorsan növekedett és növekszik a mai napig, az iparági munkahelyi kilátásai is pozitívak.

 

MIT CSINÁL VALÓJÁBAN EGY WEBDESIGNER?

A webdesigner fő feladata a weboldalak megtervezése. Nagyon sok mindent kell előre megfontolni egy weboldal készítése előtt, ami először nem is annyira szembetűnő, amikor egy átlagos felhasználó először meglátja a honlapot.

 

Az esztétikai szempontok nagyon fontosak, a megfelelő színek, betűtípusok, elrendezések, képek kiválasztásával kapja meg a honlap a teljes személyiségét. A külcsín mellett a weboldal használhatóságának is elsőbbséget kell élveznie. Kiemelkedő jelentőségű, hogy olyan weboldalt kell létrehozni, amivel a célcsoport könnyen tud azonosulni, könnyen tud hozzá kapcsolódni.

 

Például egy gyermekeknek szánt weboldalnak inkább kell élénk színeket és könnyen olvasható betűtípusokat alkalmaznia, sok képpel és kevesebb szöveggel. Ezek az elemek fogják viccessé, vonzóvá és könnyen érthetővé tenni az oldalt. Az oldal szerkezete és elrendezése legyen egyszerűen követhető és nem szabad túl sok kattintással beágyazott információt elhelyezni, pontosan azért hogy minden egyszerűen hozzáférhető legyen.

 

Ezzel ellentétben, mondjuk egy orvosoknak szánt szakmai weblap esetén másfajta képeket kell alkalmazni, egyszerű letisztult színekkel és betűtípusokkal. Itt cél a bizalom kialakítása, a szakmai hozzáértés erősítése.

 

WEBDESIGNER SZEMÉLYISÉGJEGYEK

Mint minden ember, így a webdesignerek is különböző személyiségjegyekkel rendelkeznek. De általánosságban igaz rájuk, hogy művészi egyének, azaz kreatívak, intuitívak, érzékenyek és jó kifejezőkészséggel rendelkeznek. Jellemzően eredetiek, non-confirmisták és innovatívak. Némelyikükben ég a vállalkozó szellem, vagyis kalandosak, ambiciózusak, magabiztosak, inkább extrovertált típusúak. Összességében energikus, lelkes és optimista emberek.

 

HOGY NÉZ KI A WEBDESIGNER MUNKAHELYE?

A munkahely attól függ, hogy milyen típusú vállalatnál dolgozik a tervező, de nem kizárt hogy egyéni vállalkozó vagy szabadúszó az illető. A webdesignra szakosodott cégek szerves részei a kreatív iparágnak, jellemzően haladó szemlélettel rendelkeznek. Az ilyen típusú cégek gyakran ötletelnek a kreatív folyamatok fokozásán, az irodák kialakítása ( open office) is az inspirálódást támogatja. Ezek a munkahelyek fiatal munkavállalókat vonzanak, elfogadott az otthoni munkavégzés és a rugalmas munkaidő.

 

Néhány nagyvállalat, amely nagy hangsúlyt fektet a webes jelenlétre, jobban támaszkodik a saját, belső webdesigner csapatára. Ez a fajta munkahely valószínűleg a hagyományosabb értékrendet képviseli.

 

A legtöbb webdesigner azonban szabadúszóként dolgozik, otthonról. Az egész otthonukat úgy rendezik be, hogy a lehető leghatékonyabban tudják a munkát elvégezni. Előfordulhat, hogy az ügyféligényekhez alkalmazkodva utazni is kell egyeztetésre, konzultációra. Ez a lehetőség sok szabadságot biztosít a munkaidő és a hely megválasztásának tekintetében.

 

MI A KÜLÖNBSÉG AZ UX DESIGN ÉS A WEBDESIGN KÖZÖTT?

Általában az emberek a design szóról (az IT területen) csak a vizuális dizájn-ra vagy a webdizájnra asszociálnak. Azonban az UX design ( user experience) a felhasználói élmény kialakítását jelenti, vagyis a felhasználói, ügyfélélményre összpontosít. Szinte a kulisszák mögött van, vagy láthatatlan az oldalon.

 

Alább egy összehasonlítás az UX és webdesign között

 

UX Design Webdesign
– felhasználó központúság, platform független – technológia orientált
– arra törekszik, hogy mélyebben megértse, hogyan gondolkodik, érez a felhasználó egy termékkel kapcsolatban. Fókuszában a fogyasztói magatartás, szükségletek, érzések, célok és várakozások állnak – nem veszi figyelembe az UX-féle emberközpontú megközelítést
– az elvek és folyamatok böngészőtől függetlenül alkalmazhatók. – széles körű ismeretek grafikai tervezésről és grafikai alapelvekről
– magába foglalja a felhasználói kutatásokat, használhatósági teszteket, interakciós tervezést, tartalom marketinget – fókuszban a vizualitás, kreativitás
– olyan megoldást készít, amely a legjobb ügyfélélményt nyújtsa a felhasználóknak – naprakész a legújabb HTML, CSS és JavaScript verziókkal kapcsolatban
  – grafikai tervezés, színsémák, gombok kialakítása, navigációs tervezés kiváló ismerete

 

 

ÉS MI MÁS MÉG A WEBDESIGNER?

A fenti alapvető feladatokon túl, a webdesignerek az ügyféligényekhez igazodva és versenyezve a nagyvállalatok designer csapatával minden további grafikai tervezéshez kapcsolódó feladatot ellátnak. És még ezen is túlmenően az érdeklődési körüknek és szakmai felkészültségnek megfelelő feladatokat. Tehát szaktudástól és programismerettől függően a weboldal tervezése mellett még rábízható komplett arculattervezés, logó, online és offline kreatív anyagok tervezése: banner, szórólap, névjegykártya. Egyes webdesignerek még online marketinggel, keresőoptimalizálással, szövegírással is foglalkoznak. Ez egy előnyös felállás, mivel egységes arculatot, kommunikációt ,megjelenést lehet kialakítani és fenntartani hosszútávon.

 

A fentiekből érezhető, hogy nincsen egy élesen lehatárolt és fogalomszerűen elmondható leírása a webdesignernek.  Egy online marketingre szakosodott cégnél megkülönböztethetjük a következő pozíciókat: projekt vezető, rendszertervező, felhasználó élmény (angol UX= user experience) felelős, webfejlesztő, adatbázis szakértő, front end programozó, site builder, arculattervező, illusztrátor, online marketing szakértő, szövegíró, fotós. Minden egyes szerepkörhöz meghatározott képességek, tudás és tapasztalat szükséges. Egy webdesignernek nem kell mindenhez értenie, de egy kicsit mégis mert az átlag felhasználó, az átlag ügyfél fejében ezek a fogalmak, pozíciók nem különülnek el.

 

Ezek közül a sokrétű feladatok közül a Ryck Posternél vállaljuk a következőket:

  • Webes arculat  
  • Online reklámok: mivel minden a reklámról és az eladásösztönzésről szól, az eladók minden felületen igyekeznek értékesíteni. Ebben a kategóriában megvalósítjuk a bannereket ( szalaghirdetéseket ), a szponzorált tartalmakat és a hírleveleket  is. Illetve olyan hirdetési, grafikai anyagokat hozunk létre,  amik eladhatóvá teszik a termékeket vagy szolgáltatásokat, leginkább a közösségi médiában.
  • Offline reklámok: A nyomtatott marketing eszközök iránti érdeklődés töretlen, A szórólap az egyik leghatékonyabb nyomtatott eszköz, ami grafikai tervezés után jól tudja képviselni, bemutatni a terméket, a reklámozandó szolgáltatást és a mögötte álló céget. Ide soroljuk a névjegykártyákat, az árlistákat, brossurákat, cégismertetőket.
  • Webgrafikák készítése – űrlapok, ábrák, ikonok,
  • Webdesign –vagyis a  weboldalak grafikai tervezése.

 

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!