Hazánkban már évek óta virágzik az úgynevezett e-kereskedelem. Manapság már mindent meg lehet vásárolni az interneten, legyen az bútor, kisállat eledel, ruhadarab vagy élelmiszer. Számos termék értékesítése zajlik webshopok segítségével és vonz milliókat egyszerűsége és gyorsasága miatt. Üzemeltetése és létrehozása elsőre végtelenségig könnyűnek tűnhet, azonban egy webshop elindításakor számos olyan tényező létezik, amelyre kifejezetten nagy figyelmet kell fordítani a leendő tulajdonosnak a sikeres és jogszerű működése érdekében.

 

Mely tényezőket szükséges először mérlegelned?

A webshop létrehozásakor elsősorban érdemes mérlegelni, hogy a webáruház bérlése vagy egyedi fejlesztése mellett döntesz. Bérlés esetében a webáruház gyorsan elindítható az alapfunkciók meglétének hála, nem kell külön tárhelydíjjal számolnod, folyamatosan fejlesztik számodra és akár ügyfélszolgálattal is üzemeltethető. Ezen előnyök ellenére azonban az egyedi kéréseket csak ők tudják végrehajtani, és plusz költségként számolják fel.

Egy saját és egyedi fejlesztésű webáruház esetében teljesen igényeidre szabhatod a rendszert, azonban minderre csak egy összetett szoftver képes, amely amellett, hogy bonyolult és folyamatos szakértői bevonást igényel, költséges is. Ezért alkották meg az arany középutat, azaz a bérelt és az egyedi fejlesztésű webáruház közötti megoldást, a szinte készen kapható webshop motorok egyikét, mint a WooCommerce-t vagy a Magento-t. Használata egyszerű, de mégis igényekhez alakítható, bővíthető és számos kiegészítővel felszerelhető.

 

A webshop kötelező elemei

Legfontosabb, hogy elegendő figyelmet fordíts a webáruház üzemeltetésének jogi feltételeinek betartására. ÁSZF-et kifejezetten termék vagy szolgáltatás értékesítése esetében kell készítened. Tartalmának elemeire nem vonatkozik külön szabályzat, azonban a törvényi feltételeket minden esetben be kell tartanod. Mindezen felül azonban te határozod meg a termék vagy szolgáltatás biztosításának feltételeit. Kötelező elemei közé tartozik a webshop üzemeltetőjének adatai, valamint elérhetőségei, a megrendelés pontos menete, a szállítás és a fizetés feltételei, az elállási jog vagy a jótállás információi egyaránt.

Ugyan elengedhetetlen különböző marketingeszközöknek a használata a sikeresség és az általad választott célcsoport megszólítása érdekében, azonban vigyázni kell az adatgyűjtéssel.Nagyon szigorúan be kell tartani a marketing céllal történő adatgyűjtésre és a gyűjtött személyes adatok kezelésére vonatkozó GDPR uniós adatvédelmi rendeletet. A szabályok megszegése igen magas büntetéssel járhat, amelyet egy kezdő vállalkozó sem szeretne pályafutása elején elszenvedni.

Ha szeretnél több információt a webshopnyitással kapcsolatban, olvasd el korábbi szakértői cikkünket.

Kiegészítők, amellyel érdemes rendelkezned

Mindezek után a felhasználói élmény és ezáltal a kosárérték növelése érdekében használatos kiegészítőket kell górcső alá venned. A fizetés jellege kifejezetten fontos. A legnépszerűbb és legelterjedtebb a bankkártyás fizetés, gyors, egyszerű és a vásárló számára a legkomfortosabb. Azonban ahhoz, hogy a bizalom kiépüljön a vásárló és a webáruház között, akkor egy ismert és megbízható bankhoz vagy tranzakciós céghez szükséges a vásárlót átirányítani és a fizetést lebonyolítani. Egy ismert bank logója láttán sokkal nagyobb az esélye, hogy a látogatóból vásárló válik. A bankkal vagy a tranzakciós céggel való együttműködés esetében a webshopod összeköttetésbe kerül egy online fizetési modullal, amelyre fizetéskor átirányítja az oldal a vásárlót.

A fizetési rendszer mellett a megfelelő számlázási rendszerrel való összeköttetés is növelheti a vásárlási élményt a látogató, valamint segítheti a folyamat automatizálását a webshop üzemeltetője szemszögéből. A számlázó program kiválasztása előtt azonban érdemes végig gondolnod, hogy havonta körülbelül milyen mennyiségű -, elektronikus vagy papír alapú számlát szeretnél kiállítani, telepíthető vagy online számlázó programra van szükséged, valamint a program milyensége, kezelhetősége és az automatizálás foka is meghatározza választásodat.

 

A kosárérték növelési tippek

Új vevőt szerezni költséges, ezt már tudjuk. Éppen ezért fókuszáljunk a már meglévő vásárlóinkra és próbáljuk elérni, hogy minél több terméket tegyen a kosarába ha már „betér hozzánk” vásárolni.

  1. Mutassuk meg a legnépszerűbb termékeket, amiket más vásárlók is választottak. Lehet csak egy fényvédő krémet szeretett volna vásárolni magának a hölgy a tavaszi-nyári szezonra, de ha már ott volt (és felvillantottuk neki), hogy mások ehhez a termékhez még fényvédős szemkörnyékápolót is választottak vagy éppen már 100-an vettek valamelyik termékből, akkor minden bizonnyal ő is vágyni fog rá.
  2. Csak most, csak itt, csak eddig – vagyis limitált idejű akciók. Tegyünk ki egy jó nagy visszaszámláló óra modult a főoldalra a kampányunk mellé, vagy „csak az első száz vásárlónak jár most ajándék”. A sürgősség érzése, a „valamiről lemaradok” gondolata az egyik legerősebb döntéshozó faktor.
  3. Ingyenes házhozszállítás. Állítsunk be egy értéket, amit, ha elér a vásárlásával már nem kell szállítási költséget fizetnie. Addig, addig fog a kosarába pakolni termékeket (még ha alacsonyabb árkategóriából is),  amíg el nem éri az összeget. Ha meg „úgyis ingyen van a szállítás”, miért ne tömné még tele pár termékkel a megrendelési listát.

Sokaknak jól bevált kosárérték növelő eszköz még a mai napig a felugró ablak, ismertebb nevén popup. Tudj meg róla többet korábbi cikkünkből. 

További webshop marketing tippeket ITT adunk.

Ha tetszett ez a cikk kérlek oszd meg másokkal is.