Sok vállalkozás úgy költ hirdetésekre, kampányokra vagy online megjelenésre, hogy nem tudja pontosan, mennyibe kerül egyetlen új ügyfél vagy vásárló megszerzése. Pedig ez az egyik legfontosabb mutató, amit ismerni kell – ez a CAC, azaz a Customer Acquisition Cost, magyarul ügyfélszerzési költség.

Mi az a CAC?

A CAC azt mutatja meg, hogy mekkora kiadással jár egyetlen új vevő megszerzése. Ha például 100.000 Ft-ot költesz marketingre, és ennek eredményeként 10 új vásárlód lesz, akkor az egy főre jutó ügyfélszerzési költség 10.000 Ft.

A képlet egyszerű:

CAC = összes marketing- és reklámkiadás / új vásárlók száma

Ez az adat abban segít, hogy megértsd, mennyire hatékony a marketinged, és hogy hosszú távon megéri-e az adott kampányba pénzt fektetni.

Egy példa a gyakorlatból

Tegyük fel, hogy egy kozmetikai márkát vezetsz, és egy hónapban 120.000 Ft-ot költesz Facebook- és Instagram-hirdetésekre. A kampány után 15 új vásárlód lesz, akik ténylegesen vásárolnak is. Ebben az esetben:

120.000 Ft / 15 vásárló = 8.000 Ft CAC

Ez azt jelenti, hogy minden egyes új ügyfél 8.000 forintba került.

Miért fontos ezt tudni?

  • Segít optimalizálni a kampányaidat. Ha tudod, melyik hirdetés hozta a legtöbb új vásárlót a legkevesebb pénzért, akkor abba éri meg többet fektetni.
  • Reálisan tervezhetsz. Tudni fogod, mennyit kell elköltened, ha például 50 új vásárlót szeretnél havonta.
  • Összehasonlíthatod a csatornáidat. Lehet, hogy a Google-hirdetések drágábbak, de mégis jobban konvertálnak.

Egy másik példa: szolgáltatóként

Tegyük fel, hogy személyi edzőként havonta 60.000 Ft-ot költesz hirdetésre és posztkiemelésekre. Az adott hónapban 4 új ügyfél jelentkezik be hozzád edzéssorozatra. Ekkor:

60.000 Ft / 4 = 15.000 Ft CAC

Ez elsőre magasabbnak tűnik, de ha egy-egy ügyfél átlagosan 100.000 Ft értékben vásárol edzéstervet vagy bérletet, akkor a befektetésed bőven megtérül.

Miért fontos ezt tudni?

  • Segít optimalizálni a kampányaidat. Ha tudod, melyik hirdetés hozta a legtöbb új vásárlót a legkevesebb pénzért, akkor abba éri meg többet fektetni.
  • Reálisan tervezhetsz. Tudni fogod, mennyit kell elköltened, ha például 50 új vásárlót szeretnél havonta.
  • Összehasonlíthatod a csatornáidat. Lehet, hogy a Google-hirdetések drágábbak, de mégis jobban konvertálnak.

És mi van a visszatérő vásárlókkal?

A CAC az első vásárlásra vonatkozik – de ha jól építed a vevői élményt és az utánkövetést, akkor egyetlen vásárlóból többször vásárló ügyfél válhat. Így az ügyfélszerzési költséged egyre „jobban dolgozik” neked, mert az ügyfél életciklusa alatt sokszor megtérülhet.

Mit érdemes még figyelembe venni?

  • Költségek pontos követése: Ne csak a hirdetési büdzsét számold, hanem a grafikai tervezést, szövegírást, esetleges jutalékokat is.
  • Konverziómérés: Kövesd pontosan, hogy a kampányból hány érdeklődő lett vásárló.
  • Tesztelés: Próbálj ki többféle hirdetési szöveget, kreatívot és célzást. Mérd, mi működik a legjobban.

Összefoglalás

Az ügyfélszerzési költség (CAC) ismerete kulcsfontosságú ahhoz, hogy okosan költs marketingre, és valóban növekedni tudj. Ha átlátod, mennyibe kerül neked egy új vásárló, tudni fogod, mennyit érdemes hirdetésekre fordítani, és mikor térül meg igazán a befektetésed.

Ne csak több vevőt akarj – hanem jobb, kiszámíthatóbb növekedést!