A PPC az angol Pay Per Click szóból ered, és kattintásonkénti fizetést jelent. De miről is van itt szó? A PPC marketing konkrétan egy olyan árazási szerkezet, ami főleg keresőmotorokban, honlapokon és közösségi platformokon terjedt el.

Na de mire jó pontosan a PPC-marketing vagy kampány?

Ha van egy honlapod, aminek szeretnéd fellendíteni a forgalmát, akkor keress meg

  • más (hirdetési) honlapok üzemeltetőit a hirdetés elhelyezési lehetőségeihez,
  • keresőmotorok hirdetési felületeit (Google AdWords, Yahoo Search Marketing)
  • vagy közösségi oldalak hirdetési felületeit (Facebook hirdetés, Instagram, Pinterest, stb.),

ahol egy licitálási folyamat végén elhelyezik a hirdetésed. Neked viszont az elhelyezés után csak akkor kell fizetni, ha valaki rákattint a hirdetésre, ezáltal a honlapodra jut. Azonban fontos vigyázni arra, hogy nem biztos, hogy olcsó dolog lesz az aukciós folyamat; attól függően, hogy hányan licitálnak az adott helyre, kulcsszóra, stb. Illetve ha a látogató az elhelyezett hirdetésről eljut a honlapodra, akkor fontos, hogy olyan értékesítő rendszert találjon ott, amitől vásárolni is fog: hiszen ha nem teszi, akkor hiába fizettél a kattintásáért és a hirdetési helyért. Ez pedig szintén drága lehet, ha mondjuk 20-30 látogató érkezik az oldaladra, aki nem vesz semmit.

Hogyan működik ez a háttérben és hogyan lehet részt venni az árverésen?

A keresési találatok között megjelenő hirdetési helyre aukcióval lehet bekerülni. A Google AdWords felületén például be kell állítani a hirdetéseket, és azt, hogy milyen (a tartalmához kapcsolódó) kulcsszóval szeretne indulni a hirdető. Amennyiben több hirdető ugyanarra a kulcsszóra keres rá, úgy elindul a licitálási folyamat és a minimális licit is megnövekszik. Itt természetesen az nyer, aki végül megjelenik a keresési találatok között megjelenő fizetett hirdetési helyeken. A licitálási folyamat elnyerése pedig függ attól, hogy mekkora a licit mérete és hogy milyen a hirdetés minősége.

Az árverés lezárása után, a licit elnyerését követően a hirdetőnek nem csak a fentiek alapján kell a hirdetési helyet megfizetnie, hanem annak alapján is, hogy hová kerül az adott honlapon vagy keresőmotorban. Ugyanis nem mindegy, hogy az adott hirdetési hely egy honlap esetében fentebb vagy lentebb helyezkedik el, hiszen nem mindenki görget lejjebb, így kevesebb kattintás is jut a lentebbi hirdetésekre. Ezért persze nem kérhetnek el annyi pénzt, amennyit a fentebbi hely  jóval több kattintásaiért viszont igen. A keresőmotorok esetében hasonló a metodika, azaz az első találati hely a legértékesebb, és a legtöbb kereső személy a találatok második oldalára már el sem jut, tehát itt is kevesebb kattintás generálódik.

Előnyök és hátrányok

Google AdWords esetében a PPC hirdetések a licit megnyerése után az elhelyezés pillanatától kezdve azonnali forgalomnövekedést ad honlapodnak, ami kiugró előnye ennek a marketingeszköznek. Más felületek esetében (például Yahoo vagy MSN) előbb átvizsgálják a kampányt, és csak akkor engedik ki, ha mindent rendben találtak a hirdetéssel kapcsolatban. A kampány létrehozása egy szakember számára igen gyors és hatékony módszer tud lenni, és sokkal eredményesebb is más forgalomgeneráló módszerekhez képest (mint például a SEO vagy a linképítés).

Szó esett arról is, hogy a forgalomterelés után nem mindegy, hogy milyen honlapra érkezik az illető. Habár ez nem a PPC hirdetés hátránya, hanem inkább a honlap hiányossága, de ha a honlap nem tud eladni, attól még a hirdetésekre való kattintások után ugyanúgy fizetni kell. Ezért kiemelkedően fontos még a PPC kampány elindítása előtt az, hogy a honlap (és a hirdetés) rendelkezzen a megfelelő kulcsszavakkal, a honlapon mindenképpen legyenek ütős főcímek minőségi szöveges tartalommal, illetve ha landing oldalra tereled a leendő vásárlóidat, akkor az értékesítési szöveg mindenképpen profi szövegíró tollából származzon, azaz a szöveg tudjon eladni! Ami még nagyon fontos, hogy teszteld a hirdetéseid, és folyamatosan fejleszd őket a megfelelő konverziós arány elérése érdekében.

Ha tetszett ez a cikk, ne felejtsd el másokkal is megosztani!